söndag 29 november 2015

Uppdrag 9 No/sv

På Yetis är man nyfikna på vad ni på ert jordklot har lärt er om universum och er galax. De är väldigt nyfikna och de vill att du berättar för dem om vad ni människor vet om rymden. Kanske kan er kunskap få dem att förstå sin rymd bättre.

Ord som är viktiga att få med är:


galax
komet
satellit
meteor
Big bang
stjärnor
planeter
stjärnbilder
År
dygn
månad
månen
solsystem
rymdfärder
ISS
Astronomi
Astronauter

Finn info på ungfakta.se, nrm.se, wikipedia, rymdforum.nu,  "boken om fysik och kemi", "koll på No",

Ni skriver först ner kortfattad info i ett pages dokument.

Arbetet sätter ni sedan samman i en google-presentation.

Träna på att berätta med pagestexten som stöd.  Skriv kortfattat om varje sak.

Tänk på att ni bara får använda friabilder- http://foter.com/

I varje slide under er bild ska det stå var ni har hittat bilderna, samt er info


Ni delar er presentation med er kompis och med lärare.



Presentationen bäddas in under er blogg.

För utfört uppdrag får ni en valfri pryl till hemmet.

6 kommentarer:

  1. När jag arbetade med det här arbetet så arbetade jag med två tjejer i min klass.
    Jag har lärt mig att sammarbeta bättre.
    Jag tyckte det var roligt att få jobba med mina bästa kompisar och att redovisa.

    SvaraRadera
  2. Det var kul att få jobba om rymden och jag fick då jobba med en kille i min klass och det gick bra och gjorde ett bra jobb

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har lärt mig mycket om rymden, både när man fick göra en egen redovisning och när man fick lyssna på andras redovisningar //Emmy

    SvaraRadera
  4. Hej!
    det var rologt att få jobba lite mer om rymden och det var roligt att jobba tillsammans med en kompis. jag lärde mig mer om rymen och det var ett roligt uppdrag!
    // Celine

    SvaraRadera
  5. Hej!
    När vi skulle jobba med rymden så var det riktigt roligt. Jag lärde mig mycket om rymden och hur jorden gick till och alla stjärnor.//Emelie

    SvaraRadera
  6. När jag arbetade med det här arbetade jag med två kompisar.
    Det var kul och jag lärde mig att sammarbeta bättre.

    SvaraRadera